Friday, March 30, 2012

Sambung Kembara Vienna : The Parlament and The Museums

A S S A L A M U A L A I K U M


Bila la nak abes cerita semua tempat kat Vienna ni
bukan korang je penat, saya pun penat
haha

Tapi kena habiskan jugak cepat-cepat
sebab lepas ni saya nak konsentret buat 'projek' lain pulak ;)


Ok.. hari ni kita jengah bangunan Parlimen ye
Kewwwl la parlimen dia.. takde pagar pun
sangat 'mesra rakyat' gitu! ;)

macam bangunan-bangunan lain,
bangunan parlimen ni siap dibina antara tahun 1874 - 1883
lama giler
saya lahir pun 1978
[eh.. terpecah rahsia pulak! haha]


statue depan parlimen
'haaa.. don't play play haa.. nanti wa cucuk mata lu!'
hehe


motif letak patung camni depan parlimen?
entahlah.. saya pun tak dapat mengesan ke'signifikan'nya ;)


tu.. ada tulis parlament
tak tipu punyeee :D

parlimen ni sebelah jer dengan rathaus tu
dan tak jauh daripada hofburg sebenarnya
kiranya.. pusing-pusing kat situ jugak..
cuma antara larat dengan tidak jer kaki tu nak menapak ;)


boleh main cak-cak jugak kat sini.. hehe
besooo tiang ni, kalau kena hempap sure penyek!


majlis bandaraya tengah bersihkan sisa-sisa snow
tak tau apesal.. banyak betul batu-batu halus kat sini
hancur jugak la tapak kasut saya dibuatnya


pemandangan depan parlimen
mesin kuning tu bersihkan batu-batu halus
errr.. batu tu turun sekali dengan snow ke ek?
haha..
sungguh.. saya musykil mana datangnya mereka itu


ini pun depan parlimen, sebelah kanan
dekat tram tu, ada U Bahn station, laluan Dr Karl Renner

bukti yang menunjukkan bandar ni selamat
hehehe
kereta polizei di mana-mana ;)


pak polizei pun merata-rata
:)


Ok.. habes cerita kat Parlimen

yang belakang tu - MuseumsQuartier
memang banyak muzium jer dalam area tu
macam-macam jenis muzium la
benda yang kita tak terfikir orang nak buat muzium pun ada.. ;)


building belah kanan - Leopold Museum
siapa Leopold?
baginda itu adalah salah seorang emperor kat austria
ada snow sikit lagi kat belakang tu.. bersepah-sepah dah


mumok kat belakang tu ialah museum of modern art vienna

selain daripada 2 muzium yang tersebut
ada muzium kanak-kanak
ada architecture center
etc

malas nak round sangat area ni.. sebab nampak takde orang
hehe

so, kita pegi tempat lain
.
.

naturhistorisches museum wien
(museum of natural history of vienna)
muzium ni dibina pada tahun 1872 dan mula dibuka untuk public pada tahun 1889
ada banyak simpan artifak sejarah yang dah berusia beratus-ratus tahun kat sini


bangunan belakang tu, nampak macam sama dengan naturhistorisches museum kan
sebenarnya itu bukan naturhistorisches museum
tapi kembar dia.. kunsthistorisches museum (museum of art history)
so, in between these 2 buildings, ada satu dataran
dinamakan Maria-Theresien-Platz


patung kat monument tu
scary eh
takut tengok mata dia.. hehe


kagum tengok ukiran-ukiran kat bangunan ni
sangat teliti buatannya 


masa kat dataran tu, sempat la kena pow!
ada sorang minah ni, tetiba datang bagi bunga kat saya dengan encik apek
ingatkan memang dia nak bagi la kan
pastu.. maca biasa la.. tunjuk gambar orang sakit, mintak derma
heh.. modus operandi sama macam kat malaysia
dia mintak 5 euro untuk sekuntum bunga, saya bagi 2 euro sudah! haha..
pastu saya tinggal jer bunga tu kat situ.. leceh la nak angkut sana sini


Mr laling ah..
our anniversary vacation ini tahun ah... memang terbaeklah!
;))


saya rasa kalau ada rezeki saya bermastatutin kat vienna ni,
mau 1 hari saya masuk 1 muzium kot
hehe


.












7 comments:

  1. mmg terbaiklah honeymoon hanie.. hmm.. mulalah terfikir nak honeymoon macam ni jugak nnt.. he..he..

    ReplyDelete
  2. bestnya.... saya pun nak jugak ke vienna :)

    ReplyDelete
  3. sojuk!
    best poluk-pulok!!

    2 euro!!!
    baik beli FM!
    btw... tenkiuuuu...
    err..
    hadiah lom pos lagi * tutup muka*

    ReplyDelete
  4. honeymun honeydew..hehehe..bgnn parlimen kt sane rilek je xde pagar kan..patung ppuan pon rilekk je hah,hahaah

    ReplyDelete
  5. cantik2nya buildings dia.. mmg suka..

    ReplyDelete
  6. cantik2 lah bangunan dia ........ kagummm sgt2 ...

    ReplyDelete

pecah kaca, pecah cermin..
sudah baca, dialu-alukan mengkomen ;)